Для чого потрібна ГІС?
Людина завжди намагалась полегшити і поліпшити своє життя. Можливості
зберігання інформації з появою перших комп'ютерів багаторазово зросли
і практично відразу ж були зроблені спроби не просто зробити на
комп'ютері карту, а пов'язати з кожним об'єктом карти його опис,
внесений в базу даних. Так з'явилися сама концепція геоінформаційної
системи (ГІС). Прагнення користуватися новим, таким зручним для аналізу
інформації типом карт було настільки сильним, що перші електронні
карти робилися за допомогою заливки майданних об'єктів карти літерними
символами - матричні принтери в 70-і роки XX століття на більше не були
здатні, розвинених можливостей для роботи з графікою комп'ютери ще не
мали.
Час минав, можливості технології росли, комп'ютерне оформлення карт
і ГІС стали потужними функціональними помічниками людини в багатьох сферах
його діяльності.
Про ГІС і ії використання
1. Що таке ГІС?
Дамо визначення ГІС по суті: цифрова система зберігання, редагування,
створення і аналізу інформації, що має просторові координати
(географічну прив'язку до місцевості). У ГОСТ-Р 52438 2005 визначення
коротший: ГІС - це система, що оперує просторовими даними.
Таким чином, за визначенням, ГІС буде називатися як спеціалізоване
програмне забезпечення, так і власне база даних, пов'язана з нею карта.
Програмне забезпечення для роботи з ГІС досить різноманітне і різниться
як по функціоналу, так і за вартістю. Однак призначений для користувача інтерфейс
і принцип роботи у них вкрай схожі.
2. Навіщо і кому потрібен ГІС?
Головним козирем об'єднання карти і бази даних являетcя можливість
як отримати інформацію по окремому об'єкту "в один клік миші", так і
швидко і якісно проаналізувати ситуацію. Також ГІС дає можливість
переходити від одного масштабу карти до іншого в режимі реального часу.
Споживачами ГІС-технологій стали, по-перше, військові. Вони, як ніхто
інший, розуміють важливість оперативного аналізу просторової інформації.
Інформація, однак, специфічна: з театру військових дій або території
ймовірного противника.
По-друге, ГІС виявився украй затребуваний державними службами та
цивільними картографами. Ведення кадастрового плану нерухомості, планування
міської забудови, управління комунальним господарством, знаходження найкоротшого
шляху до місця пожежі або для поштової машини і тому подібні завдання спрощуються
при використанні грамотно створеної для їх вирішення ГІС.
В бізнесі використання ГІС дозволяє вирішити цілий спектр завдань.
Серед них:
- Вибір оптимального розташування нового підприємства, магазину або відділення банку з аналізу близькості до споживачів і постачальників по зручності шляхів доставки сировини для переробки, незайнятості ринкової ніші конкурентами. Використання даних опитувань населення та виділення районів проживання цільової аудиторії дозволяє підвищити ефективність просування товарів і послуг.
- Управління бізнес-процесами. Структурування інформації по просторовій ознаці дозволяє оптимізувати і краще контролювати логістику, знизити невиробничі витрати використання транспорту - оснащення кожної використовуваної одиниці техніки навігатором і відстеження її маршруту дозволить виключити її нецільове використання і "приписки" при списанні витрат на пальне. Особливе значення оперативний аналіз і планування з урахуванням просторового чинника набувають для мереж магазинів і закусочних: окремі підприємства розкидані на великій території і мають єдину логістичну мережу.
- Супровід робіт в сфері надрокористування та наукових досліджень. Використання можливостей тривимірного моделювання істотно спрощує пошук родовищ нафти і газу, інших корисних копалин, виводить общегеологические і геофізичні дослідження на дуже високий рівень. Фактично, в науках про Землю ГІС став практично незамінний.
- Власне навігація. ГІС вбудована сьогодні в усі автомобільні навігатори та дозволяє прокладати найкоротший шлях до мети поїздки в місті або по країні. Підключення сервісів, що сигналізують про пробки, до роботи ГІС навігатора стало одним з ключових чинників вибухового зростання ринку автомобільних навігаторів: це найефективніший спосіб прискорення їзди в щільному міському потоці.
- Навігація в мобільному телефоні. Установка навігаційних чипів і функціональних ГІС в мобільні телефони і комунікатори, крім зручності для користувача, породила ще й розвиток цілої сфери реклами і просування товарів і послуг за допомогою доданих в ГІС телефону точок інтересу (POI - places of interest). Використовуючи POI можна перебуваючи в незнайомому місті швидко знайти найближчий банкомат, кафе, автозаправку, магазин. Для такої реклами вся аудиторія є цільовою, питання тільки в територіальній близькості до об'єкту реклами.
Додатки ГІС інтегруються в усі більшу кількість приладів і знаходять все нових і нових споживачів. Можна з достатнім ступенем впевненості стверджувати, що ринок ГІС і GNSS (навігатор, що працює з двома і більше супутниковими ситемами, наприклад GPS і ГЛОНАСС) навігації переживає зростання, подібний інтернет-буму кінця дев'яностих років двадцятого століття.
Джерело